Skąd się bierze wiatr?

6 grudnia 2018 r. w nastroju Mikołajkowym #SuperKoderzy Jedynki uczestniczyli w zajęciach wprowadzających w tematykę związaną z energią wiatru. Uczniowie wykonali pod opieką nauczycieli wiele doświadczeń. Rozpoczęliśmy od ,,wyścigu balonów”, dzięki któremu uczniowie zauważyli związek między wielkością balonu, a prędkością przemieszczania się. Dostrzegli także powiązanie między wielkością  balonu, a   wielkością  ciśnienia powietrza. Następnie zaprezentowano filmik edukacyjny z serii ,,To tylko fizyka – urodzinowy balonik”. Na podstawie materiału filmowego uczniowie wykonali doświadczenie z workiem nadmuchanym suszarką. Eksperyment ten był ilustracją zjawiska konwekcji,które polega na tym, że ciepłe powietrze jest lekkie i dlatego worek unosił się do góry. Uczniowie zobaczyli, że zjawisko konwekcji wykorzystuje się do lotów balonów, szybowców, a w przyrodzie wykorzystują migrujące np. bociany lecące na zimę do Afryki. Następnie uczniowie wykonali doświadczenie ze świeczkami, które pokazało, że świeczka w dolnej części otwartego okna płomień kieruje do wewnątrz sali, a świeczka w górnej części okna kieruje płomień na zewnątrz. Uczniowie wywnioskowali, że zimne powietrze jest cięższe i dlatego wchodzi dołem, a ciepłe powietrze jest lekkie i dlatego wylatuje górą. Po przeprowadzonych doświadczeniach uczniowie z rozsypanki wyrazowej ułożyli definicję wiatru. Wykonali kartę pracy – wyże i niże baryczne. #SuperKoderzy  złożyli tarczę wskazującą nazwę i kierunek wiatru, następnie w parach ćwiczyli określanie kierunku wiania wiatru. Uczniowie za pomocą przenośnej stacji pogodowej odczytywali temperaturę powietrza, wilgotność, ciśnienie atmosferyczne oraz kierunki świata. Dzięki spotkaniu, #SuperKoderzy dowiedzieli się, od czego zależy siła wiatru, jak zmierzyć prędkość i kierunek wiatru. Co to są ośrodki wysokiego i niskiego ciśnienia i skąd się bierze wiatr? Zajęcia wzbudziły dużą ciekawość wśród uczniów. Wszyscy dobrze się bawili. Uczniowie w ramach utrwalenia wiadomości w programie Scratch wyszukają lub podejmą próbę wykonania gry przedstawiającej wianie wiatru.