Testujemy czujnik odległości i czujniki natężenia światła

W pierwszej części zajęć sprawdziliśmy działanie czujnika odległości. Do tego zadania zbudowaliśmy bok z pudełek po laptopach i umieściliśmy w nim nasze laptopy. Poprzez odpowiednie dobranie parametrów bloczków odległości i prędkości obrotowych silniczków nasze roboty doskonale radziły sobie z przeszkodami.

Kolejnym zadaniem było zmontowanie robota podążającego za światłem. Na początek musieliśmy zdemontować czujnik odległości i panel przedni a potem zamontować na nim czujniki natężenia światła. Mając już pewne doświadczenie w składaniu robota postanowiliśmy go trochę zmienić. Przy tym zadaniu aż prosiło się wykorzystać diody świecące, wszak nasze roboty miały podążać za światłem w zaciemnionym pomieszczeniu. A podłączenie i zaprogramowanie diod podobnie do sygnałów świetlnych w pojazdach uprzywilejowanych wydawało się kuszącym pomysłem. I tak z minuty na minutę nasze pomysły stawały się rzeczywistością.

Po zmontowaniu robotów i podłączeniu czujników przyszedł czas na programowanie. Przy pomocy naszego nauczyciela dokonaliśmy analizy działania robota “światłoluba” a następnie ułożyliśmy algorytm autonomicznego poruszania się naszego robota. Zadanie nie sprawiło nam większych trudności. Podobnie jak zaprogramowanie diod świecących do imitowania sygnałów świetlnych. Po zaciemnieniu naszego pomieszczenia, światłami latarek sprawiliśmy, ze nasze roboty stały się autonomiczne – “światłolubne”.